nieuws

Elektrische binnenvaartschepen voor Nederland en België

Publicatie

12 Jan 2018

Categorie

Het Nieuwe Produceren

Soort

nieuws

Tags

elektrische binnenvaartschepen

Het Nederlandse bedrijf Port-Liner gaat volledig elektrische vrachtschepen bouwen voor de binnenvaart. De bedoeling is dat het eerste schip in augustus gaat varen. Het Tilburgse logistiek bedrijf GVT Group zet deze ‘Tesla’s van de binnenvaart’ in op het traject tussen bedrijventerrein Vossenberg-West en de Rotterdamse haven. De schepen worden ook in Antwerpen ingezet.

De containerschepen hebben een lengte van 110 meter zijn 11,40 meter breed Ze worden volledig elektrisch aangedreven met accu’s, waarmee 34 uur kan worden gevaren. De accu’s kunnen als ze leeg zijn worden omgewisseld voor volle accu’s, wat sneller gaat dan opladen.

Subsidie
De schepen zouden door de elektrische aandrijving acht procent meer volume kunnen vervoeren dan reguliere dieselschepen. Dat komt vooral doordat de elektromotor in tegenstelling tot een dieselmotor geen machinekamer nodig heeft, waardoor meer ruimte overblijft voor lading.

Port-Liner gaat de komende jaren in totaal vijftien elektrisch aangedreven en dus emissie- en geluidloze schepen in de binnenvaart brengen, in Nederland en België. Voor de ontwikkeling en bouw van zes grote elektrische binnenvaartschepen ontvangt het bedrijf een Europese subsidie van 7 miljoen euro, zo maakte het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in december bekend. Het toegezegde geld komt uit het subsidieprogramma Connecting Europe Facility, dat bedoeld is voor duurzame, grensoverschrijdende projecten op het gebied van infrastructuur of transport.

Fotocredit: Omega Architects

Wellicht vindt u deze artikelen ook interessant

Schrijft u in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.