achtergrond

‘Ingenieurs moeten zoeken naar fit for purpose-installaties’

Publicatie

17 jun 2004

Categorie

Soort

achtergrond

Tags

Erik Gerretsen kreeg van de Raad van Bestuur de opdracht Akzo Nobel Engineering winstgevend te maken. De engineeringpoot van Akzo zocht naar projecten buiten het moederbedrijf en leerde veel van de samenwerking met andere ingenieursbureaus. Gerretsen: ‘Er is een behoefte aan ingenieurs die beter op de kosten letten en bijvoorbeeld kunnen inschatten wat op den duur toch wordt vervangen. Dan hoeven die onderdelen niet onnodig duur te worden uitgevoerd.’ ‘Het schuim van de handel vindt men vaak interessanter dan de room van de productie.’ Erik Gerretsen kent zijn opdrachtgevers als geen ander. Als algemeen directeur van Akzo Nobel Engineering weet hij hoe de beslissers van business units binnen en buiten Akzo denken. ‘Fabrieken zijn al gauw een noodzakelijk kwaad voor de businesses.’ Als er dan toch geïnvesteerd moet worden, dan moet het investeringsbedrag zo snel mogelijk worden terugverdiend. Of zoals Gerretsen het zelf verwoordde tijdens een seminar van Nap Dace: ‘Opdrachtgevers hebben veel goede plannen, maar hebben te weinig geld voor de uitvoering ervan. Bovendien hebben ze te weinig tijd nadat ze uiteindelijk hun prioriteiten hebben gesteld. Ze willen geen concessies doen aan kwaliteit en – gelukkig – ook niet aan veiligheid, gezondheid en milieu.’ Gerretsen doet deze uitspraken vanuit meer dan drie decennia ervaring bij chemiegigant Akzo Nobel. In 1971 begon hij daar als engineer en bekleedde later verschillende leidinggevende functies binnen engineering, manufacturing en business units in binnen- en buitenland. Begin 2000 keerde hij terug bij zijn grote liefde; de engineering. Ditmaal als algemeen directeur van Akzo Nobel Engineering. Soda Akzo Nobel Engineering moest onder zijn leiding en in opdracht van de Raad van Bestuur een vitale, winstgevende organisatie worden. Daarbij moesten Gerretsen en de medewerkers van het bureau ook op zoek naar klanten buiten het moederbedrijf. Dat lukt volgens Gerretsen op het moment best aardig. ‘Twintig tot vijftig procent van onze opdrachten halen we buiten Akzo. We staan bijvoorbeeld bekend als ’s werelds beste ontwerper van sodafabrieken. Op dat gebied zijn we momenteel betrokken bij projecten in Oezbekistan, India, Argentinië en Kenia. Bijzonder, omdat we binnen Akzo zelf geen sodafabriek meer hebben. De laatste twee in het...

Voor leden

Lees gratis verder.

Alles lezen?

Abonneer nu en krijg toegang tot:

  • Alle verschenen artikelen
  • Bladerbare versies van het blad
  • Projectendatabase
Aanmelden

Wellicht vindt u deze artikelen ook interessant

Schrijft u in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.