achtergrond

Icoon in de steigers

Publicatie

7 dec 2018

Auteur

Dagmar Aarts

Categorie

iMaintain

Soort

achtergrond

Tags

onderhoud, steigerbouw

Het symbool van de stad Utrecht verdwijnt voor vijf jaar achter steigers. De Domtoren is aan groot onderhoud toe. De totale kosten van de restauratie zijn geraamd op 37,2 miljoen euro. De voorbereidingen voor het grote werk zijn inmiddels gestart, de bouwplaats op het Domplein wordt ingericht. In januari wordt begonnen met de opbouw van de steiger, een klus die maar liefst zes maanden in beslag neemt. Als de steiger het icoon aan het zicht heeft onttrokken, kan de jaren durende restauratie beginnen. Naast het normale dagelijkse onderhoud is ongeveer elke veertig tot vijftig jaar groot onderhoud nodig. Na een uitgebreide inspectie in 2015 aan de binnen- en buitenkant bleek dat die tijd nu is gekomen. De Monumentenwacht noemt de bouwkundige toestand van de Domtoren ‘redelijk’ en de onderhoudstoestand ‘matig’. De zeshonderd jaar oude Utrechtse Domtoren is in 1975 voor het laatst gerestaureerd. Kloppen De belangrijkste gebreken op dit moment zijn verval van natuursteen en baksteen in de gevels en schade als gevolg van roestend ankerwerk in de lantaarn. De lantaarn is het achtkantige deel van de toren, tussen 70 en 95 meter hoog. Hier vindt het grootste deel van de restauratie plaats. In de lantaarn is nog veel historisch materiaal uit de bouwtijd (1382) te vinden. De aanpak voor het restaureren hiervan is museaal. De lantaarn van de Dom is al eerder in de steigers gezet en onderzocht. Tijdens dat onderzoek zijn de stenen handmatig beklopt, in detail opgenomen en gefotografeerd. Zo is gekeken welke stenen moeten worden vervangen of gerepareerd. Voegwerk De eerste (vanaf de grond tot veertig meter) en tweede geleding (veertig-zeventig meter) zijn in betere staat dan de lantaarn. Volgens de gemeente Utrecht laat de aanpak hier zich het beste omschrijven als ‘blokje eruit, blokje erin’. Op de tweede geleding zijn de tufstenen blokken aan vervanging toe. Erosie en scheurvorming zijn de belangrijkste redenen hiervoor. De natuurstenen balustrades die veel schade hebben door de wind, worden grotendeels vervangen. Op de eerste geleding krijgen de tufstenen pijlers, de balustrades en het interieur een opknapbeurt. Daarnaast worden het voegwerk aan de hele buitenkant, de installaties en de vaste...

Voor leden

Lees gratis verder.

Alles lezen?

Abonneer nu en krijg toegang tot:

  • Alle verschenen artikelen
  • Bladerbare versies van het blad
  • Projectendatabase
Aanmelden
Fotocredit: Pixabay
Bron: iMaintain 10-2018