achtergrond

Trainingsplant simuleert realistische stop

Publicatie

26 mei 2016

Categorie

iMaintain

Soort

achtergrond

Tags

Waar het precies begon en bij wie, is moeilijk te zeggen. Al jaren zijn er verschillende plannen geweest voor een demonstratiefabriek, een oefenplant, een gezamenlijke trainingsfaciliteit of hoe het ook werd genoemd of bedacht in het Rotterdamse havengebied. Maar misschien wel de meest concrete aanzet voor de komst van de trainingsplant, die de tweede helft van dit jaar op het uiterste puntje van het RDM-terrein komt te staan, werd gedaan door Peter Goedendorp van opleidingenbedrijf TCC. Ruim vier jaar geleden kondigde hij aan een realistische opleidingsfabriek te willen bouwen, vooral gericht op onderhoud. Hij liet nauwkeurig uitgewerkte tekeningen maken, kocht een oude gedemonteerde fabriek van Shell en organiseerde een grote bijeenkomst om zijn plannen wereldkundig te maken. Zelfs burgemeester Aboutaleb was daarbij aanwezig. Cees Jan Asselbergs, adviseur van Deltalinqs, en directeur Peter Heerschap van Training Event Management (TEM) prijzen de moed en de visie van Goedendorp. Toch was er meer nodig dan een ambitieus plan en een bouwpakket van een gedemonteerde fabriek, dat overigens al een tijdje op het RDM-terrein ligt te wachten op wat komen gaat. Heerschap: ‘Het idee van Goedendorp werd zeer zeker goed ontvangen. Alleen heb je voor zoiets niet zomaar de financiering rond.’ Toen bleek dat Goedendorp dat in zijn eentje niet voor elkaar kreeg, besloot de bedrijvenorganisatie van de Rotterdamse haven Deltalinqs ongeveer twee jaar geleden de kar te gaan trekken. Getriggerd Al veel eerder was Asselbergs, toen nog directeur van Deltalinqs, betrokken bij plannen voor een demonstratiefabriek in de Rijnmond. Samen met Felix Rottenberg en diens toenmalige WIMBY-initiatief (Welcome In My Back Yard) had hij ongeveer een decennium geleden grote plannen voor een modelfabriek bij Hoogvliet. Om het publiek meer voor de industrie te interesseren, maar ook om opleidingen in een nagenoeg reële omgeving mogelijk te maken. Asselbergs: ‘Met Felix ben ik naar Den Haag gegaan om de ideeën te presenteren op het hoofdkantoor van Shell. Maar al gauw werd tijdens dat gesprek duidelijk dat onze plannen onbetaalbaar waren. Bij Shell schatten ze de investeringen al gauw op zestig à zeventig miljoen. Niet realistisch dus.’ Toch was het toen allemaal niet voor niets. ‘De plannen...

Voor leden

Lees gratis verder.

Alles lezen?

Abonneer nu en krijg toegang tot:

  • Alle verschenen artikelen
  • Bladerbare versies van het blad
  • Projectendatabase
Aanmelden

Wellicht vindt u deze artikelen ook interessant

Schrijft u in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.