achtergrond

Waardecreatie met onderhoud

Publicatie

12 okt 2014

Categorie

iMaintain

Soort

achtergrond

Tags

De aanwezige specialisten van het iMaintainplatform vertegenwoordigden verschillende disciplines uit de (onderhouds-)markt. Zowel asset owners, opleiders, adviseurs, technisch dienstverleners en een branchevereniging discussieerden mee. Met de stelling: ‘De businesscase van goed onderhoud wordt nog steeds niet gemaakt’ werd de bijeenkomst afgetrapt, direct gevolgd door een discussie over wat waarde is. Alleen daar is al lang over te discussiëren. ‘De som van alle toekomstige kasstromen’ is een heldere en gangbare definitie. Maar die is voor deze industrie niet volledig of in ieder geval lastig te meten. Want hoe meet je de waarde van een tevreden klant? Of wat is de waarde van eigen kennis, innovatie en een beoordelend vermogen om opdrachtgevers te sturen en te beoordelen. Mix van vaardigheden In de onderhoudswereld wordt nog vaak gedacht in techniek en oplossingen, maar wordt nog te weinig gekeken naar waarde en opbrengst voor de langere termijn. Maintenance specialisten moeten een sterke business case neerzetten om het management van de organisatie in te laten zien waar er kosten te besparen zijn of waar er juist geld te verdienen is. Daarnaast moet ook duidelijk worden gemaakt wat de gevolgen en risico’s zijn als een budget wordt verkleind. Het hoeft geen direct probleem te zijn als er niet wordt geïnvesteerd in bijvoorbeeld kennis of vervanging. Maar als het op den duur effect heeft op de overall doelen van een bedrijf, dan moet dat wel meegenomen worden in de besluiten om minder te investeren. Om de juiste business case te maken, is het voor technici dus ook belangrijk om ook zaken als veiligheid, milieu, economische gevolgen en effecten voor een klant mee te nemen. Het pleit voor een mix tussen technische en bedrijfskundige vaardigheden. Het zijn vaardigheden die steeds ingezet moeten worden om in te spelen op veranderende omstandigheden. Nieuwe bezems als gevolg van ander bestuur of management, kunnen op zoek gaan naar ‘quick wins’ in kostenbesparing. En dan is op onderhoud snel bespaard. En dat terwijl op de lange termijn juist goed geld verdiend wordt door te investeren in het voorkomen van storingen en het verlengen van de levensduur van de installaties. Technische en sociale innovaties...

Voor leden

Lees gratis verder.

Alles lezen?

Abonneer nu en krijg toegang tot:

  • Alle verschenen artikelen
  • Bladerbare versies van het blad
  • Projectendatabase
Aanmelden

Wellicht vindt u deze artikelen ook interessant

Schrijft u in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.