HomeArchiefNieuwe app optimaliseert opmeetproces isolatie

Nieuwe app optimaliseert opmeetproces isolatie

(Branded content)

Isoleren is een complex vakgebied. Door de variëteit uit het proces van inmeten, vormstukken maken en monteren te halen, optimaliseert Bilfinger Industrial Services deze handelingen en borgt het de kwaliteit ervan. Bovendien kunnen de monteurs hun werk efficiënter doen, waardoor de doorlooptijd korter wordt.

Bilfinger Industrial Services heeft een app ontwikkeld voor het tekenen van prefab isolatie voor buizen en installaties. Met de digitale applicatie, PrefApp genaamd, wordt prefab isoleren gestandaardiseerd en geoptimaliseerd.

Voordat de digitale applicatie er was, gingen opmeters met een rolmaat, pen en papier het veld in om te tekenen hoe de isolatie er uit zou moeten zien. Op basis van die tekening werden in het Prefab Center Isolatie in Roosendaal vormstukken gemaakt, die vervolgens door een installatiemonteur op locatie werden aangebracht. Bastiaan Spoelstra (directeur Business & Product Development): ‘We zagen dat elke opmeter op zijn eigen manier opmeet. Maar niet altijd werd de meest efficiënte tekening gemaakt, waardoor de installatiemonteur meer tijd kwijt was om de isolatie te monteren.’

Nu gaat de opmeter met een laserapparaatje en een tablet het veld in. Met behulp van de laser kan hij nog nauwkeuriger opmeten. Vervolgens kunnen in de app de standaardvormstukken worden gekozen om een 3D-tekening te maken. Projectmanager Hanane Ezzahiri: ‘Het mooie is dat je vormstukken die technisch gezien niet aan elkaar passen, niet kunt selecteren. Daarmee waarborg je een stuk kwaliteit. Je zult hierdoor niet snel meer situaties hebben waarin de monteur twee stukken heeft die niet goed aansluiten.’

‘Door aan de voorkant van het proces de vormstukken te standaardiseren, profiteert de rest van de keten.’

Kwaliteit

De uiteindelijke 3D-tekening kan meteen digitaal naar Roosendaal worden gestuurd, waar het plaatwerk op maat wordt gemaakt. De installatiemonteur krijgt de vormstukken vervolgens als een bouwpakket met tekening geleverd op de site en kan aan de slag met de montage.

Door de opmeter met de app te laten werken, wordt de hele keten efficiënter. Ezzahiri: ‘Door aan de voorkant van het proces de vormstukken te standaardiseren, profiteert de rest van de keten. In Roosendaal hoeven ze alleen nog maar standaardplaatwerk op maat te snijden en de monteur werkt ook alleen nog met standaardmateriaal. We hebben de variëteit uit ons proces gehaald. Met de app optimaliseren we het hele proces en borgen we de kwaliteit.’

Personeel

Die variëteit is echter maar een van de redenen geweest om de app te introduceren. Bilfinger merkt namelijk dat het steeds moeilijker is om personeel te vinden. Spoelstra: ‘Dat is iets wat in de hele sector speelt en waar wij ook tegenaan lopen. Met technische oplossingen willen we onze medewerkers maximaal ondersteunen.’ Ezzahiri vult hem aan: ‘We hebben een beperkt aantal technici en daar willen we optimaal gebruik van maken. Met behulp van de PrefApp kunnen ze hun werk efficiënter doen. Je borgt kwaliteit in je hele proces: in je tekeningen, het op maat snijden van plaatwerk en in het monteren. De doorlooptijd wordt korter doordat je met standaardmateriaal werkt.’

Uitrollen

Een groot pilotproject in Arnhem is inmiddels afgerond. Op basis van tweehonderd isometrieën is isolatiebeplating voor leidingwerk met behulp van de digitale applicatie opgemeten, gemaakt en gemonteerd. Hier ging het om nieuwbouw, maar de app is ook te gebruiken bij bestaande bouw. Bilfinger gaat de PrefApp nu site voor site uitgerollen in Nederland en België.

Om de opmeters optimaal te begeleiden in de nieuwe manier van werken, krijgen ze een 3-daagse training met theorie en praktijk. Voor vragen die er daarna zijn is een hele supportorganisatie opgesteld. Ezzahiri: ‘We proberen zoveel mogelijk gebruik te maken van de opmeters in het veld. Degenen die betrokken zijn geweest bij de ontwikkeling van de app zijn superuser en zij zijn op locatie het eerste aanspreekpunt. Op het moment dat de superuser een vraag niet kan beantwoorden, zijn er centraal hulpteams voor hardware en software gerelateerde vragen.’

Ook kan er op afstand mee worden gekeken op de tablet als iemand een vraag heeft. De gestelde vragen worden allemaal opgeslagen zodat kan worden gekeken wat de meest gestelde vragen zijn. Daar kan dan bijvoorbeeld een extra training over worden gegeven. ‘Op deze manier proberen we na de training te monitoren hoe we kunnen helpen en te zorgen dat het gebruik van de app optimaal verloopt,’ legt Ezzahiri uit.

Complex vakgebied

Volgens Spoelstra wordt het isolatievak onderschat. ‘Het is een complex vakgebied. Het heeft dan ook wat voeten in de aarde gehad om het prefab isoleren te standaardiseren.’ Bilfinger Industrial Services zoekt continu naar technieken die medewerkers en klanten kunnen ondersteunen. De app voor het tekenen van prefab isolatie is een volgende stap in de digitaliseringsstrategie van de multidisciplinaire partner voor projecten en onderhoudswerkzaamheden aan industriële assets.

In de afgelopen jaren heeft Bilfinger met haar digitaliseringsstrategie diverse innovaties gerealiseerd.

Delen:

Eindredacteur van Industrielinqs en Petrochem, en immer speurend naar relevant nieuws om te delen. Mijn interesse: breed. Mijn specialiteit: investeringsprojecten en onderhoudsstops!

liesbeth@industrielinqs.nl