Het CO2next project heeft een belangrijke mijlpaal bereikt. Het project, om een terminal voor vloeibare CO2 op de Maasvlakte te bouwen, gaat een nieuwe fase in. CO2next begint nu met de FEED-fase. Het contract voor deze fase is toegekend aan het ingenieursbedrijf Sener.

De geplande terminal is bedoeld om schepen vloeibare CO2 te laten leveren van klanten die niet zijn aangesloten op een CO2-pijpleiding. De terminal is onderdeel van een cruciale CO2- infrastructuur die CCS (Carbon Capture & Storage) mede mogelijk maakt. De technische haalbaarheid en ontwikkeling van een CCS-keten wordt gezamenlijk onderzocht met het Aramis CCS project, waar de terminal op aansluit.

Kosten en vergunningen

Sener gaat tijdens de FEED-fase de kosten en het ontwerp voor de realisatie van de voorgestelde CO2next terminal verder definiƫren. Ook worden tijdens deze fase de relevante vergunningen aangevraagd en klanten gecontracteerd. De definitieve investeringsbeslissing voor de terminal zal volgend jaar vallen.

Aramis

De projectpartners willen met het CO2next project een open toegangshub voor vloeibare CO2 bouwen op de Maasvlakte in Rotterdam, met steigers gepland in het Yangtze Kanaal. De terminal zal vloeibare CO2 ontvangen die wordt aangeleverd via schepen en zal worden verbonden met lege gasvelden in de Noordzee via de Aramis-pijpleiding. Het kan ook worden ingezet als onderdeel van andere CCS- ketens en een potentiƫle toekomstige Carbon Utilisation-industrie.

Klanten

In 2022 zijn potentiƫle klanten voor de CO2next terminal al benaderd. Verschillende partijen hebben al aangegeven van de terminal gebruik te willen maken. De terminal heeft een opstartcapaciteit van ongeveer 5,4 miljoen ton CO2 per jaar. Dit kan groeien tot ongeveer 15 miljoen ton per jaar, afhankelijk van de marktvraag en de ontwikkeling van het Aramis project en andere CCS-ketens.

Als het definitieve investeringsbesluit in 2025 genomen wordt, kan de terminal in 2028 starten.

Het CO2next project werd tot nu toe geleid door Vopak en Gasunie. Shell en TotalEnergies nemen nu ook deel aan de ontwikkeling van de terminal.