BASF heeft donderdag haar nieuwe strategie gepresenteerd. De onderneming geeft daarbij aan dat het afscheid zal gaan nemen van een aantal ‘standalone’ activiteiten die zich op specifieke industrieën richten. Deze bedrijfsonderdelen zijn minder verbonden aan de waardeketen van de chemie, wat juist de kracht van BASF is.
BASF geeft aan dat het nog meer waarde wil creëren voor haar klanten en aandeelhouders door uitgaven te beperken en kosten te besparen. Het bedrijf verwacht hierdoor tenminste 12 miljard euro aan de aandeelhouders te betalen tussen 2025 en 2028. Het bedrijf wil de EBITDA laten groeien tot 10 tot 12 miljard euro in 2028. Deze ambities presenteert het bedrijf in haar nieuwe strategie: Winning Ways – Focus, Accelerate, Transform and Win.
Core business
Op de eerste plaats gaat BASF haar portfolio herzien. Het maakt daarbij onderscheid tussen bedrijfsonderdelen die ze als ‘core business’ beschouwt: Chemicals, Materials, Industrial Solutions en Nutrition & Care, en bedrijfsonderdelen die ze als onafhankelijke businesses ziet: Environmental Catalyst and Metal Solutions, Battery Materials, Coatings, Agricultural Solutions. BASF geeft aan dat het Environmental Catalyst en Metal Solutions en Battery Materials per 1 januari als een aparte divisie van het Surface Technologies segment zal organiseren.
De Duitse chemiegigant onderstreept de kracht van de Verbund-strategie voor de core business activiteiten. Deze zijn in sterk met elkaar verweven en hebben een hoge efficiency voor wat betreft grondstoffen gebruik, operational excellence en kosten. De onderneming stelt dat uit deze activiteiten in 2023 zes miljard euro omzet werd behaald dankzij de lancering van nieuwe innovatieve prodcuten. In driekwart van de activiteiten behoort BASF tot de marktleiders. De onderneming ziet juist daar mogelijkheden om haar sterke positie te behouden en uit te bouwen.
Standalone
De eerder genoemde ‘standalone’ business krijgt meer autonomie en flexibiliteit. Voor nu geeft het bedrijf aan wel in deze bedrijfsonderdelen te blijven investeren. Maar verkoop ligt voor de hand. Zo geeft het al aan dat het de verfactiviteiten in Brazilië van de hand wil doen. Voor de Agricultural Solutions voorziet het een afscheiding van de activiteiten in 2027. Voor wat betreft de batterijmaterialen ziet de onderneming een snelle groeimarkt, met hoge markt en technologie-risico’s. BASF zoekt voor deze divisie samenwerking met andere partijen. De katalysator-activiteiten hebben al sinds vorig jaar meer zelfstandigheid en zorgen voor een sterke bijdrage in cash.
Onderdeel van de nieuwe bedrijfsstrategie is ook de vereenvoudiging van de organisatie, een plattere hiërarchie en minder bureaucratie. De verschillende bedrijfsonderdelen worden meer autonoom en ook meer verantwoordelijk voor het eigen succes en zullen daar ook op worden afgerekend. Ook kijkt de onderneming waar kunstmatige intelligentie kan bijdragen aan het versnellen van processen en innovatie.
Chemie
BASF blijft een sterke focus houden op de chemie, juist in deze veranderende markt met het oog op de grondstoffen- en energietransitie. Het bedrijf wil grotere hoeveelheden hernieuwbare grondstoffen toepassen in haar processen. Het bedrijf zet hiertoe ook een specifieke business unit toe op. De uitgaven van de activiteiten die zich richten op de transitie worden beraamd op 600 miljoen euro per jaar in de periode tot 2028.
De Ludwigshafensite – de afgelopen periode onderwerp van ingrijpende maatregelen, reorganisaties, en fabriekssluitingen, zal ook in de komende tijd faciliteiten gesloten zien worden. BASF geeft aan dat een aantal fabrieken en productielijnen niet winstgevend zijn omdat ze niet concurrerend zijn of structureel worden onderbezet. Naast de al aangekondigde sluiting van de fabrieken voor adipinezuur, CDon en CPon, overweegt BASF ook andere productie-installaties stil te leggen. Het chemiebedrijf had zich al voorgenomen om tegen het einde van 2026 ongeveer 2,1 miljard euro te besparen op de Duitse site.