Air France-KLM heeft een overeenkomst gesloten met TotalEnergies voor de afname van 1,5 miljoen ton SAF gedurende de komende tien jaar. Het is één van de grootste afnamecontracten voor SAF voor Air France-KLM tot nu toe. In 2022 en 2023 was de luchtvaartonderneming de grootste SAF-gebruiker ter wereld.
De twee partijen tekenden in 2022 al een intentieverklaring voor de levering van 800 duizend ton SAF. Deze overeenkomst is nu uitgebreid. Het contract past in de ambitie van Air France-KLM om de CO2-emissie in 2030 met 30 procent te verlagen ten opzichte van 2019. Hiertoe zet de onderneming een aantal maatregelen in: het vernieuwt haar vloot, het zet intelligente manieren van vliegen in zoals eco-piloting en het gebruikt tenminste 10 procent duurzame luchtvaartbrandstof op haar vluchten.
Meer SAF in de luchtvaart
Het SAF dat Air France-KLM afneemt van TotalEnergies wordt gemaakt van afval en reststromen en wordt in de Franse en andere Europese raffinaderijen en bioraffinaderijen geproduceerd. De brandstof wordt ingezet op vluchten vanuit Frankrijk en Nederland en andere Europese landen.
TotalEnergies en Air France-KLM werken al tien jaar samen om SAF te testen en meer toe te passen in de luchtvaart. De twee partijen werkten in 2014 samen in het twee-jarige project ‘Lab’line for the Future’, waarbij het gebruik van 10% SAF op Air France KLM vluchten tussen Parijs en Toulouse en Nice werd getest.
Investeringen
TotalEnergies investeert op verschillende sites in SAF-productie. Het bouwt haar Grandpuits raffinaderij om tot een ‘zero-oil’ platform. Vanaf 2025 zal het bedrijf hier 210.000 ton SAF per jaar kunnen produceren en nog 75.000 ton extra vanaf 2027. Met deze operatie is een investering van 400 miljoen euro gemoeid. De onderneming produceert al SAF op haar raffinaderij in Gonfreville in Normandië. TotalEnergies wil de productie ervan in 2025 opvoeren tot 160.000 ton. In La Mède investeert de onderneming 340 miljoen euro om de raffinaderij om te bouwen tot een bioraffinaderij. Daarnaast investeert het 70 miljoen euro om in 2025 SAF te kunnen produceren uit afvalstromen. Sinds 2021 gebruikt de site van TotalEnergies in Oudalle al biodiesel uit La Mède voor de productie van SAF.