Gasunie zag in het eerste halfjaar van 2024 de nettowinst met € 171 miljoen dalen en de omzet nam af met € 407 miljoen. Het grootste deel van de daling wordt veroorzaakt door lagere transporttarieven maar ook de hoeveelheid getransporteerd gas nam af.

Gasunie Transport Services (Nederland) transporteerde in de eerste helft van 2024 322 TWh aardgas. Dit is 14% minder dan de 377 TWh in de eerste helft van 2023 en het laagste volume ooit vervoerd door GTS in een eerste helft van het jaar. Gasunie Deutschland vervoerde in de eerste zes maanden van 2024 127 TWh aardgas; 8% minder dan de 139 TWh uit de eerste jaarhelft van 2023.

De daling van de transporttarieven is het gevolg het systeem van regulering waarmee Gasunie in Nederland en Duitsland te maken heeft. In 2022 verkochten de netwerkbeheerders van Gasunie door de Russische inval in Oekraïne veel meer capaciteit dan verwacht tegen soms veel hogere prijzen. De werkelijke inkomsten kwamen hierdoor substantieel boven de door de toezichthouders bepaalde toegestane opbrengsten te liggen. Die extra opbrengsten worden in 2024 en volgende jaren aan de markt teruggegeven in de vorm van lagere tarieven.

Gasunie CFO Janneke Hermes wees nogmaals op het belang van gasinfrastructuur in de energietransitie zeker nu elektrificatie op veel plaatsen moeizaam gaat. ‘Zo is het inzetten in hybride warmtepompen van de 2 miljard kuub groen gas die Nederland in 2030 wil produceren, genoeg om de helft van alle huishoudens te verduurzamen. En de inzet van CO2-neutrale waterstof kan het energiesysteem balanceren en zo de energietransitie versnellen.’ Gasunie heeft tot aan 2030 bijna € 8 miljard aan investeringen in transport en opslag van waterstof, CO2, warmte en groen gas gepland.