De vertraging van de zogeheten Delta Rhine Corridor, een leidingen en kabelnetwerk voor het transport van stroom, groene waterstof en CO2, tussen de Rotterdamse haven en het achterland in Nederland en Duitsland, baart de Rotterdamse haven grote zorgen.

Bij de presentatie van de cijfers over het eerste halfjaar reageerde Boudewijn Siemons, CEO van het Havenbedrijf Rotterdam, op een brief van toen nog demissionair minister van Klimaat Rob Jetten waarin hij liet weten dat de aanleg van de waterstof- en CO2-leidingen vier jaar vertraging heeft opgelopen. In plaats van in 2028 wordt nu rekening gehouden met oplevering in 2032.

Dit kan tot ernstige vertragingen in de energietransitie leiden. Siemons benadrukt dat de Europese economie alleen een toekomst heeft als de energie- en grondstoffentransities slagen. Hij doet dan ook een dringende oproep om alles op alles te zetten om dat aanleg te versnellen om zo de concurrentiepositie van de industrieclusters in Nederland en het Europese achterland veilig te stellen.

‘Havens spelen daarin een cruciale rol’, concludeerde Siemons. ‘We moeten daarom meer denken én handelen vanuit dat grensoverstijgende belang. Hoe sneller Europa onafhankelijk wordt van fossiele brandstoffen, hoe groter de kans op strategische autonomie. Vertraging betekent dat we geopolitiek kwetsbaar blijven en dat is slecht voor Nederland én voor Europa. Een stevige inzet vanuit Nederland in Brussel, die zich sterk maakt voor de belangen van zeehavens in de energie- en grondstoffentransitie, is nu belangrijker dan ooit.’