Door de stikstofregels lukt het de waterschappen niet om alle projecten voor het verbeteren van de waterkwaliteit op tijd uit te voeren. Dat komt onder meer omdat er voor het uitvoeren van de werkzaamheden onvoldoende emissieloos materieel beschikbaar is, zoals elektrische graafmachines en elektrische vrachtwagens. Dat meldt de Unie van Waterschappen op basis van een onderzoek dat zij heeft laten uitvoeren door het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB).
Volgens de studie kan voor 40 procent van de projecten die de waterschappen uitvoeren alleen een stikstofvergunning worden verleend als er materieel wordt gebruikt dat geen schadelijke stoffen uitstoot. “Maar dit materieel is de komende jaren nog onvoldoende voorhanden”, stelt de Unie van Waterschappen, die erop wijst dat projecten ook in het gedrang komen door gebrek aan laadinfrastructuur. “Bij het emissieloos bouwen moet er bij werkzaamheden veel materieel opgeladen worden. Dit zal zorgen voor een extra piekbehoefte aan elektriciteit. Vaak is er geen netaansluiting beschikbaar voor de aannemers door netcongestie.”
De waterschappen hebben voor de periode 2024-2027 gezamenlijk ongeveer 280 projecten in voorbereiding, met een totale bouwsom van 1,5 miljard euro. Bijna 800 miljoen euro hiervan is nodig voor aanpassing, uitbreiding of nieuwbouw van rioolwaterzuiveringsinstallaties. Voor herstel van beken en de aanleg van natuurvriendelijke oevers is een investering van 350 miljoen euro nodig. Bijna 20 miljoen gaat naar aanpassing van gemalen, stuwen en vistrappen. (ANP)